15.5.2011

Soittaminen korvasi kuuntelun

Flow-festivaali aiheuttaa mielentiloihin tiettyä vuoristoratamaisuutta. Kun vastikään olin päässyt iloitsemasta, että The Pains of Being Pure at Heart tulee sinne, on nyt kuitenkin petyttävä, koska The Pains of Being jne. soittaa siellä lauantaina. Ja näistä kolmesta festivaalipäivästä juuri lauantai sattuu - tietysti - olemaan se, jona eräs meno velvoittaa minut toisaalle. No, höh. Onneksi maailma on kuitenkin osoittautunut melko pieneksi. Onneksi olen jo nähnyt The Painsin livenä. Suurin yhtyeeseen liittyvä hekumointikin on jo jäänyt taakse, jotenkin yhtäkkisesti.

Niin, siitä tulikin mieleeni. Musiikillisesti en ole viime aikoina ollut oikein missään. Toukokuun puoleenväliin mennessä olen käyttänyt Spotifyn kymmenen tunnin kuukausittaisesta kuunteluoikeudesta vähän yli kaksi tuntia (ei sillä, että sieltä musiikkia muutenkaan kovin paljon toistaisin). Mitään yksittäistä kappaletta en ole kuunnellut repeatilla aikoihin, joten sekään Spotify-rajoite ei ole ollut likipitäenkään vaarassa paukkua - kymmenen tai edes viisi euroa kuukaudessa olisi siten sekin hirveää liioittelua, vaikka kaikkia mahdollisuuksia avaisikin. Sitten hetkittäin olen suorittanut levyhyllynläpikuunteluprojektiani ja ollut mekaanisesti olemassa, kun taustalla on soinut joku Placebo.

Aina välillä minä ajaudun - tässä kirjoituksessa irti aiheesta, musiikinkuuntelumielessä irti musiikista. En nimittäin yhtään osaa sanoa, mitä musiikkia olen viimeisen kuukauden aikana lähinnä kuunnellut. Tähän aikaan ei liity mitään yksittäistä levyä, ja näin on minulle käynyt ennenkin. Kyllähän minä suhtaudun musiikkiin intohimoisesti, mutta joskus ei vain kärsivällisyys riitä musiikin kuuntelemiseen. Ihan kuin se ei yleensä tahdo riittää elokuvien katsomiseen tai kirjojen lukemiseenkaan, vaikka molemmista olisi varmasti ihmiselle hyötyä.

Ehkä tälle musiikinkuuntelusuvannolle on silti yksi muita ilmeisempi syy. Olen nimittäin alkanut valmistella toisen levyni äänityksiä: sovittanut lauluja, äänittänyt demoja, hionut kappalejärjestystä, järjestänyt rumpusettiä lainaan studiosessiota varten, järjestänyt bassokitaraa lainaan studiosessiota varten, järjestänyt kitaralleni huollon, koska intonaatiot olivat ihan seinillä ja sitten yleisesti täpissyt. Koska onhan tämä nyt jännittävää, hemmetti.

Ja kun minä nyt äsken rohkenin väittää, etten ole kovin paljon mitään musiikkia kuunnellut, niin näitä demojani kyllä olen. Ja kun rohkenin väittää, etten ole mitään kappaletta kuunnellut repeatilla, niin joitain näistä demoistani kyllä olen. Olen voimasanalla höystetyn innostunut. Viikon ja päivän kuluttua olen studiossa, mikä tietysti on ihmeellistä. Mukana menossa ovat rummut, bassokitara, akustinen kitara ja sähkökitara.

Levy tulee ehkä syksyllä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti