9.1.2013

Tästä päivästä - The National: Cherry Tree EP


Monille, kuten minulle, The National -yhtyeen olemassaolo on jokseenkin vahingossa alkanut Alligator-levystä. Se julkaistiin vuonna 2005, eikä sitä albumia ennen monikaan ihminen yhtyeestä tiennyt. (Lisäksi minä tutustuin yhtyeeseen vasta syksyllä 2007 Boxer-levyä kuuntelemalla, mutta se on sivujuonne.)

Ennen tätä valheellista ajanlaskun alkua yhtye oli kuitenkin jo ehtinyt julkaista kaksi pitkäsoittoa ja pitkäsoittojen jälkeen yhden EP:n, Cherry Treen (2004). Tänä päivänä (tai tavallaan myös eilen, onhan tämä teksti kirjoitettu kahden perättäisen vuorokauden aikana) olen kuunnellut EP:tä enemmän ajatuksella kuin koskaan ennen. Huomaan pitäväni siitä merkittävästi.

EP tunnetaan ennen muuta melko hienosta About Today -kappalestaan, jonka The National tapaa soittaa miltei jokaisella keikallaan. Tuossa se yläpuolellakin möllöttää. Sanat ovat niin yksinkertaiset, että melkein hämmentää, ja niin yksinkertaiset, että minäkin ymmärrän ne kompuroimatta. Olen niin nynny, että pidän haikeista jutuista lauluissa, ja tämä laulu on haikeuden lävistämä ja surumielisyyden ja etäisyyden lävistämä myös.

Toisaalta ei kannata vaipua, jos ei tee mieli. Sisältäähän EP myös sittemmin Alligator-levyllä julkaistun All the Winen, josta olen pitänyt niin pitkään kuin olen laulusta tiennyt. "I'm a festival, I'm a parade" on minusta kivasti sanottu ja saa aina aikaan jonkin sellaisen kuolemattomuuden tunteen.


Cherry Tree EP oli The Nationalin tapauksessa ilmiselvästi selkeää eteenpäinmenoa kahden ensimmäisen levyn hajanaisuudesta.

Esimerkiksi tähän malliin: Jos Alligator oli peruskoulun alku, Cherry Tree oli esikoulu. Jos Alligator oli täysammattilaisuus, Cherry Tree oli askel kohti täysammattilaisuutta (EP:n julkaisuvuonna yhtyeen jäsenet jättivät päivätyönsä, kertoo tämän blogin rakkain lähde Wikipedia). Jos Alligator oli syntymä, Cherry Tree oli kohdussaoleminen.

Enää herää tietysti kysymys siitä, miksi olen hyljeksinyt tätäkin EP:tä kaikki nämä vuodet (se on ollut hyllyssäni jo jostain aiemmasta vuodesta lähtien). Tai no, en hyljeksinyt, mutta jättänyt kylliksi kuuntelematta.

No, sopipa ainakin hetkeen ainakin eilen ja nyt.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti